Co to jest domena?

Co to jest domena? To nic innego jak adres witryny, pod którym znajdziemy określoną treść. Aktualnie niemalże każda firma działająca na rynku, niekoniecznie bazują na Internecie, e-commerce posiada własną, firmową stronę internetową. Google i Internet stały się nie tylko okazją do promocji firmy i jej usług, produktów, ale także przestrzenią, w której osoby poszukujące konkretnych wyrobów, usług mogą znaleźć firmę działającą w danej branży.

Właściwa domena

Zazwyczaj domena internetowa powiela się z nazwą firmy. Jednak coraz częściej firma i jej nazwa to jedno, a działalność internetowa to drugie. Prowadząc sklep internetowy o wiele lepszym rozwiązaniem jest postawić na nazwę sklepu kojarzącą się z asortymentem sklepu niżeli nazwą firmy będącą np. kombinacją nazwisk właścicieli, wspólników. Ponadto coraz częściej jedna firma prowadzi wiele sklepów online pod różnymi domenami. Dzięki temu łatwiej jest jej pozyskiwać klientów za pośrednictwem dominującej w sieci wyszukiwarki internetowej Google. W związku z tym domeny internetowe cieszą się dużą popularnością. Na szczęście ilość kombinacji w zakresie tworzenia subdomen, domen krajowych, regionalnych jest bardzo obszerna.

Domeny za złotówkę

Im bardziej popularna domena, tym jej cena jest wyższa, zwłaszcza gdy została kupiona przez osobę prywatną z celem odsprzedaży. Mimo wszystko wciąż wiele domen można kupić za przysłowiową złotówkę, a czasem nawet za 0zł w promocji z hostingiem. Domeny te wcale nie są gorsze od tych, które kosztują krocie. Kupując domenę dla swojej witryny warto od razu wyprzedzić ewentualny ruch konkurencji i wykupić domeny podobne do naszej, w tym regionalne. Zablokujemy w ten sposób możliwy czarny PR lub niechciane działania ze strony konkurencji. To działanie ma jeszcze jedną zaletę, możemy wówczas korzystać z przekierowania z wielu domen do jednej witryny. W praktyce oznacza to iż np. domena sklepMonika.pl znajdziemy nie tylko pod tymże adresem ale również pod domeną sklepMoniki.pl czy sklepMonika.slask.pl itd.

co to jest domena

Domena to nie wszystko

Domena jest bardzo ważna do celów identyfikacji witryny, celów marketingowych, jednak sama domena to nie wszystko, gdyż równie ważny jest hosting witryny, bez którego nie uruchomimy witryny w sieci. Stąd też wielu hostingodawców oferuje swoje usługi w pakiecie z domeną, ułatwiając jej wdrożenie, zarządzanie nią. Należy pamiętać, iż podobnie jak usługę hostingu, także domenę opłacać należy abonamentowo. Kupując pakiet domeny z serwerem nie musimy pamiętać o osobnych opłatach i terminach abonamentu, gdyż jest to usługa kompleksowa.

Co to jest domena – Rodzaje

Domeny możemy podzielić na różne ich typy względem wybranych kryteriów. Przede wszystkim wyróżniamy domeny „światowe” jak np. domena.com i regionalne jak np. domena.pl lub domena.slask.pl. Ponadto do popularnych domen należą takie jak z końcówka org, gov, eu. Prócz tak ogólnego podziału wyróżnić należy subdomeny. Odnoszą się one do konkretnych portali, jakich nazwę zawierają w adresie jak np. domena.idhosting.pl. Te ostatnie są uzależnione od działalności domeny głównej, a jednocześnie są tańsze w utrzymaniu.

Pozycjonowanie witryny a domena

Kwestia pozycji w Google jest obecnie bardzo istotna dla użytkowników sieci. Jeśli chodzi o domeny, mają one duży wpływ na łatwość bądź trudność w pozycjonowaniu. Poza charakterem domeny kluczowe znaczenie ma zadbanie o umieszczenie domeny w bazie Google, zgłoszenie jej do rejestru domen w bazie światowej. Nie są to zabiegi trudne, jednak należy o nich pamiętać. Podobnie też co pewien czas warto sprawdzić czy z jakiś powodów nasz adres www nie trafił na tzw. czarna listę domen uznawanych za adresy spamu.

Najłatwiej wypozycjonować jest domeny, które w jasny, konkretny sposób odnoszą się do słów kluczy opisujących zawartość witryny, czy to jej tematykę, czy asortyment sprzedaży, osobę, firmę, markę itp. Domena winna być łatwa do zapamiętania, zrozumiała, czytelna, atrakcyjna. Wbrew pozorom nie jest łatwo wybrać właściwy adres dla witryny. Domena internetowa to swego rodzaju wirtualny logotyp firmy.