Analiza konkurencji jako jedno z działań SEO

Jeżeli zależy nam na sukcesie w sieci, niezbędnym jest monitorowanie działań konkurencji. To element konieczny w strategii SEO i nie tylko. Wiedząc jak postępuje konkurencja, jaką mamy konkurencję możemy bardziej pewnie podejmować decyzje i patrzeć w przyszłość. Analizując swoje reakcje na przestrzeni czasu oraz charakter konkurencji możemy prognozować efektywne działania, przewidywać kolejne kroki konkurencji i się do nich przygotować, z wyprzedzeniem. Zatem jak powinna wyglądać analiza konkurencji?

Analiza i wnioski

Podstawowym zadaniem w przygotowywaniu działań pozycjonerskich jest analiza danych, pozyskanych statystyk na przestrzeni czasu. Dotyczy to nie tylko konkurencji, ale działań w ogóle. Nie sztuką jest pozyskać dane, kluczem do sukcesu jest ich odpowiednie wykorzystanie. Śledzenie konkurencji nie jest trudne. Wnioskowanie na podstawie informacji o konkurentach, nie jest już tak proste, ale możliwe. Prawdopodobieństwo działań jest tym celniejsze, im dłużej obserwujemy swoich konkurentów. Zwykle działania są przewidywalne, dzięki czemu można się do nich przygotować i odpowiednio zareagować. Istnienie konkurencji jest całkowicie naturalnym elementem istnienia w sieci. Dzięki konkurencji mamy szansę się wciąż rozwijać i poprawiać swoje usługi, produkty, walczyć o klienta. To świetna motywacja do pracy. Niemniej swoje działania nie powinny być chaotyczne, a oparte na wiedzy, doświadczeniu.

analiza konkurencji

Analiza konkurencji – Konkurencja online a konkurencja stacjonarna

Identyfikacja rywali to podstawa. Działając na rynku lokalnym napotykamy zupełnie innych konkurentów, niżeli w Internecie. Oczywiście zdarza się, iż konkurencja się pokrywa, jednak w sieci konkurencja jest znacznie szersza i może mieć zupełnie inny rodzaj. Jak się okazuje dużą konkurencję sklepom internetowym przyprawiają porównywarki cen, serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe. Semstorm pozwoli ocenić na ile dla konkretnych fraz kluczowych konkurencją jest Ceneo czy Allegro. Konkurencja SEO rzutuje na koszty pozycjonowania. Analizowanie tego typu danych pozwala wypracować skuteczne działania. Warto jednak podkreślić, iż ich skuteczność nie jest uniwersalna, składa się na nią szereg czynników, cech witryny, chociażby jej historia. Dlatego też działania sprawdzające się u konkurencyjnego sklepu online nie muszą przynieść oczekiwanych efektów w naszym e-sklepie.

Zacząć warto od analizy treści konkurencji, być może musimy nasz content poprawić, rozbudować by dorównać najlepszym, nie trzeba ku temu żadnych narzędzi, wystarczy porównać treści.  Pomocnym jest także rozpoznanie odbiorców konkurencji. Można to zrobić przy pomocy takich aplikacji jak Brand24 czy Monitori. Pozwoli to zwrócić uwagę na dotąd przez nas pomijane grupy docelowe, które są odbiorcami konkurencyjnych sklepów w sieci.

Weryfikacja fraz kluczowych i linków zewnętrznych

Sprawdzenie pozycji w Google konkurencyjnych firm, sklepów i porównanie ich z naszą pozycją może nas zmotywować, ale także zniechęcić. To istotne zadanie w kontekście bieżącego monitoringu, jednak niewiele z tych informacji wynika. O wiele skuteczniejsza jest obserwacja słów kluczowych rywali, pomaga dopracować treść własnej strony, by i nasza witryna odpowiadała na dane zapytanie. Analizę słów kluczowych konkurencji umożliwia Ahrefs jak i Senuto. Kluczem do sukcesu w poruszaniu się w wymienionych programach jest umiejętność filtrowania danych. Potrzebne niewątpliwie jest ku temu doświadczenie pozycjonerskie i pewna intuicja. Równie ważna jest obserwacja linków zewnętrznych u konkurencji. Wszystkie te dane dają nam obraz działań podejmowanych przez rywali, za którymi nie możemy zostawać w tyle.