Przegląd najważniejszych narzędzi SEO – Google Search Console

Nie sposób jest pozycjonować stronę www intuicyjnie, bez wykorzystania dedykowanych SEO narzędzi. Na pewnym etapie intuicja to za mało. By efektywność podejmowanych działań była zadowalająca, warto używać w celach monitoringu Google Search Console. Narzędzie to dostarcza mnóstwo danych, których umiejętne wykorzystanie zapewni nam dobrą pozycję w wyszukiwarce, przy minimalnych kosztach promocji.

Na początek Google Search Console

Google Search Console to idealne narzędzie do prześwietlania linków zewnętrznych i wewnętrznych do strony. To także sposób na analizowanie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwarki, według różnych fraz kluczowych. Poprzez analizowanie zebranych danych można uniknąć problemów i zagrożeń pozycji. Wszystkie dane prezentowane są w formie liczbowej i graficznej, ułatwia to podejmowanie decyzji, co do dalszych działań, a w razie potrzeby dane można eksportować do Excela. Można je wtedy zestawić z innymi danymi z pozostałych programów, statystyk, tworząc raport zupełny i przedstawiając wnioski przy pomocy wykresów, tabel itp. Google Search Console jest narzędziem darmowym a jednocześnie niezwykle wartościowym. Dzięki niemu to nie tajemnica, jak Google widzi naszą stronę.

Google Search Console w praktyce

Aby móc korzystać z oprogramowania Google Search Console musimy posiadać konto Google. Jeśli już je posiadamy, wystarczy w panelu Search Console dodać adres witryny i pobrać w ten sposób link śledzenia. W naszej witrynie powinniśmy umieścić w kodzie źródłowym HTML wskazany przez Google metatag. Innym sposobem jest dodanie pliku HTML pobranego z Google i zamieszczenie go na serwerze. Można to uczynić także przy pomocy asynchronicznego kodu śledzenia w Google Analitycs, jak też przez rekord DNS.

google search console

Zasoby panelu

Panel Search Console podzielony jest na kilka kategorii, jakie możemy przeglądać. Między innymi zawiera dane o stanie witryny w wyszukiwarce, ale również kategorię ruchu w wyszukiwarce, indeksacji. Ciekawą zakładką jest wiadomości dla witryny. To swego rodzaju skrzynka odbiorcza, w której znajdziemy informacje od Google. Trafiają tutaj takie informacje, jak chociażby że Googlebot nie potrafi uzyskać połączenia z naszą witryną. Są to pewne ostrzeżenia, ale i wartościowe informacje jak przykładowo powiadomienie o złośliwym oprogramowaniu na naszej stronie. Tym samym połączenie witryny z Search Console staje się jeszcze bardziej użyteczne.

Podpowiedzi Google

Oprócz ostrzeżeń narzędzie to udostępnia porady Google. W praktyce są to wiadomości podpowiadające możliwe zmiany usprawniające witrynę. Dzięki wskazówkom co do zbyt długich lub krótkich opisów, podstron, tytułowych tagów, można łatwo witrynę zoptymalizować właśnie pod kątem Google i wymagań wyszukiwarki. Ponadto przy pomocy Search Console można poinformować Google o przeniesieniu strony na inną domenę, dodaniu certyfikatu SSL, zgłosić prośbę o usunięcie z wyszukiwarki wybranych stron itd.